OplossingsKracht voor de gewenste steun

Ontdek OplossingsKracht: Verbinding, Communicatie, Samenwerking en Amplitie

Ingeloes Bense, oprichter van De PreventieCoach, ontwikkelde het unieke model OplossingsKracht voor de gewenste (zelf)steun. Dit na een jarenlange zoektocht naar een eenvoudige en positieve methode om meer verbinding te creëren – met jezelf én met anderen. Dit model bevordert effectieve zelfzorg,  communicatie en samenwerking op een toegankelijke manier. Met 40 jaar aan succesvolle praktijkervaring en een nominatie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), durven we vol overtuiging te zeggen: de zoektocht is geslaagd.

Sociale Steun en de relatie met welzijn en vitaliteit
Onderzoek wijst uit dat de juiste communicatie en sociale steun een directe positieve invloed heeft op gezondheid, vitaliteit en welzijn. Wanneer we ons gehoord en begrepen voelen, ontstaan er verbinding en energie in relaties. Voelen we ons niet begrepen of gehoord, dan ontstaat er ruis, weerstand en soms zelfs conflict. Kwaliteit in de communicatie betekent prettig en productief samenwerken.

Uit tientallen jaren onderzoek blijkt dat sociale steun een essentiële rol speelt bij het verminderen van stress en het verbeteren van zowel fysieke als mentale gezondheid. Bij alle onderzoeken naar vitaliteit op de werkvloer staat steun van leidinggevenden en collega’s op 1.

Net zo belangrijk is dat mens de verantwoordelijkheid heeft om zichzelf op de juiste manier te steunen.  OplossingsKracht richt zich zowel op zelfsteun, hoe zorg je op de juiste manier voor jezelf! En hoe zorg je goed voor de verbinding met anderen waardoor werkplezier en productiviteit toeneemt. 

 

Psychologische veiligheid met OplossingsKracht

OplossingsKracht: De vier soorten steun in communicatie
Het model OplossingsKracht onderscheidt vier vormen van steun: analytisch, emotioneel, creatief en praktisch. Iedereen is in staat deze vormen van steun te bieden, maar onze voorkeuren en patronen bepalen vaak welke vorm we het meest inzetten. Door inzicht te krijgen in deze voorkeuren kunnen we effectiever communiceren en samenwerken. Hieronder lichten we de vier vormen van steun toe. En onthoud dat het de kunst is om 4 soorten steun te kunnen bieden, ontvangen, afslaan of vragen. Daarom heet het model OplossingsKracht voor de gewenste steun. Je kan dus sturen in gesprekken op eigen behoeften, de behoeften van de ander en de behoeften voor het geheel. Win – win – win. 

Analytische Steun
Mensen met een analytische voorkeur richten zich op kwaliteit en veiligheid en daarmee meer op feiten, details en risico’s. Ze stellen vragen om de situatie grondig te begrijpen en helpen overzicht te creëren. In gesprekken ligt de focus op:
– Het probleem helder krijgen
– De oorzaak van de situatie analyseren
– Feiten en details verzamelen
– Leren van wat misging

Emotionele Steun
Degenen met een emotionele voorkeur luisteren verbindend, met aandacht voor de gevoelens van de ander. Zij zorgen voor een gevoel van veiligheid, verbinding en erkenning in gesprekken, waarbij de focus ligt op:
– Inlevingsvermogen en begrip tonen
– Ruimte bieden voor emoties
– Waardering en erkenning van de ander

Creatieve Steun
Mensen met een creatieve voorkeur krijgen energie van brainstormen en denken in kansen en mogelijkheden. De voorkeur ligt in het kijken naar de toekomst en oplossingen te bedenken, met gesprekken die focussen op:
– Heldere doelen stellen
– Nieuwe ideeën en kansen verkennen
– Vooruit kijken en mogelijkheden schetsen

Praktische Steun
Degenen met een praktische voorkeur richten zich op actie en resultaten. Ze zorgen voor structuur en daadkracht, en helpen om stappen vooruit te zetten. De focus in gesprekken ligt op:
– Helderheid scheppen in wat er moet gebeuren
– Actieplannen opstellen en verantwoordelijkheid nemen
– Concrete afspraken maken en resultaten behalen

De toepassing van de methode OplossingsKracht
Luisteren naar de gewenste steun van je gesprekspartner helpt knelpunten snel op te lossen en verbetert de werksfeer. Het OplossingsKracht-model creëert een veilige omgeving waarin iedereen zichzelf kan uiten zonder of met uitgesteld oordeel. Het bevordert zelfvertrouwen en vergroot het vermogen om problemen zelfstandig aan te pakken. Voor organisaties is dit model dé tool om balans te vinden tussen veiligheid, vrijheid, verbondenheid en verantwoordelijkheid.

In onze coaching en trainingen leer je voorkeuren en patronen kennen en ontdek je hoe je deze inzichten kunt toepassen in je communicatie met anderen. Het model wordt niet alleen gebruikt als communicatiemiddel, maar ook als procesmodel voor coaching, werkoverleggen en vergaderingen.
Het is fijn om op die manier knelpunten op te lossen met elkaar en zowel elkaar analytisch, emotioneel, creatief als praktisch te steunen.

Eigen zuurstofkap eerst! Goede zelfzorg met het aangeven van grenzen en wensen.
Met OplossingsKracht leer je niet alleen hoe je succesvol kan samenwerker. Het is even zo nuttig om medewerkers bewust te maken van hun voorkeur in zelfsteun. Als we gezond, productief en vitaal willen blijven dan is het nodig dat we onszelf goed kennen. Te analytisch, te kritisch en te weinig waarderend holt jezelf uit en tegelijk ook je verbinding met anderen. Dus we gaan het ook hebben over hoe jij goed voor jezelf zorgt en duurzaam kan zorgen. Eigen zuurstofkap eerst dan kan je echt energievol klaar staan voor anderen.

Wetenschappelijke Basis en Effectiviteit
OplossingsKracht is geïnspireerd door inzichten uit de positieve psychologie en oplossingsgerichte coaching. Het model combineert bewezen methodieken zoals RET, NLP, TA, Enneagram, Geweldloos Communiceren en nog veel meer. Het resultaat? Goede zelfzorg en een energiegevende gespreksvoering die empathie en zelfmanagement stimuleert.

In 2014 werd de Ontwikkelcyclus OplossingsKracht door het ministerie van SZW genomineerd als bewezen effectief op het gebied van stresspreventie en werkplezier. Vandaag de dag wordt het model succesvol toegepast in diverse organisaties in individuele coaching, leiderschapsontwikkeling en om teams te ondersteunen bij samenwerking en overleg.

Wil je dit zelf ervaren? We nodigen je graag uit voor een verkennend gesprek of training.

Kijk ook even naar de agenda voor de open opleidingen

Weet je al dat wij  voor diverse organisaties medewerkers en leidinggevenden (online) coachen met OplossingsKracht.
In de (online) coaching gaat het over o.a. goede zelfsteun, positieve gezondheid, communicatie en de gewenste steun en hoe zorg je goed voor jezelf.  Link naar online coaching.  Meer weten? Whatsapp 0651089862.

Leidinggevenden leren we werken met OplossingsKracht
Wij leren leidinggevenden bij te dragen aan psychologische veiligheid in hun team door het bieden van de gewenste steun, ook online aan medewerkers die thuiswerken. Leer jezelf en anderen kennen met OplossingsKracht voor de gewenste steun. 

Bel met Ingeloes Bense